Wat ik heb geleerd van

de animaties bij het weer

Vanaf mijn 16e maak ik websites. De één was nog mooier dan de andere. De online wereld lag aan mijn voeten. 


Ik was van plan om van álles te verkopen via mijn webshops. 


Ik wist namelijk heel goed hoe je een mooie webshop moest maken. Ik bouwde de ene na de andere. 


Maar verkopen bleven uit. 


Toen waren daar websites zoals ‘mp3man.nl’ waar later Cooblue uit voortkwam.


Maar je had ook al Amazon. 


Spuuglelijke websites. Maar. Ze verkopen wel. 

Shit.


Functie boven vorm werd ineens heel duidelijk. 


Je website moet eerst verkopen. Daarna kan je, als je dat wil, je website ook mooi maken. 


Ik sloot me op in mijn kamer. En ging op zoek naar de overeenkomsten tussen de ‘winnende’ websites:


1. Urgentie: alle winnende websites gebruiken urgentie. Dat doen ze nog steeds. ‘Tijdelijke deal’.


2. Relevantie: natuurlijk moet het product relevant zijn. Maar je moet ook inhaken op wat mensen belangrijk vinden. Denk aan:

  • gratis bezorging
  • een korting
  • gratis annuleren
  • inclusief ontbijt.


Deze websites doen hier niet geheimzinnig over. Ze laten gelijk datgene zien dat relevant is.


3. Social proof: je ziet direct de beoordelingen. 


4. Less is more: alleen vertellen wat nodig is. We hebben vaak het gevoel dat we veel moeten vertellen. En daardoor vertellen we eigenlijk helemaal niets.


De toppers in de markt hebben het tot kunst verheven om alleen te vertellen wat nodig is. Niets meer.


5. Micro copy: er is meer dan een titel, een h2 en een beschrijving. Mensen lezen tekst als het er anders uitziet dan de andere tekst. Bij het voorbeeld van booking.com tel ik 17 verschillende tekstdesigns. 17!